3 gode råd til dig der har søvnapnø

Vejtrækningsproblemer

Lider du af søvnapø? Søvnapnø er en form for snorken, hvor vejrtrækningen i perioder er så besværet, at man ikke kan trække vejret og derfor vågner. Ens opvågnen kan være kortvarig, så man slet ikke når at opfatte det, eller man kan vågne rigtigt. Det sker, fordi ens muskulatur slapper af, når man sover.

Vejrtrækningsproblemer med søvnapnø

Når svælgets muskler bliver slappe, betyder det, at man også slapper af i svælget, og det betyder, at der kan være mindre plads til at luften fra åndedrættet kan passere igennem svælget. Det sker, fordi væggene i ens svælg trækker sig sammen, når man ånder. Det skyldes, at der på grund af den slappe muskulatur i forvejen er mindre plads i svælget til åndedrættet, og man er derfor nødt til at ånde kraftigere ind for at få luften til at passere. Det sker automatisk, men ved det kraftigere åndedræt bliver væggene i svælget også trukket sammen, så der bliver endnu mindre plads. Resultatet bliver, at der stort set ikke er plads til, at luften kan komme igennem og ned til lungerne.

Når der ikke kommer luft til lungerne, begynder iltkoncentrationen i blodet at falde. Det betyder så, at hjertet, der registrerer det faldende niveau, sender et alarmsignal op til hjernen, der vågner og derved stimulerer kroppens muskler, også musklerne i svælget. Dermed bliver der igen plads til, at luften kan passere og nå ned til lungerne, fordi musklerne i svælget ikke længere er slappe.

Få behandlet din søvnapnø

Hvis du har vejrtrækningsproblemer, når du sover, vil det typisk være din partner og ikke dig selv, der opdager det. Hvis du får mistanke om søvnapnø, bør du gå til lægen og få det undersøgt. Der er mange, der får snorkebehandling, og derigennem bliver det opdaget, at de lider af søvnapnø. Søvnapnø er en alvorlig tilstand, der belaster hjerte og lunger, og i yderste tilfælde kan det være medvirkende årsag til blodprop eller hjerneblødning, derfor bør du få det opdaget og behandlet.

Undgå at ligge på ryggen

Er du en af dem, der primært får vejrtrækningsproblemer i sovende tilstand, hvis de sover på ryggen? Så sørg for at sove på siden, for eksempel ved at sy en tennisbold ind i ryggen på dit nattøj, så du ikke sover på ryggen.

Undgå alkohol før du gør i seng

Alkohol kan forværre problemet, hvis du drikker for tæt på din sengetid, så prøv at undgå dette. Sovepiller eller nervemedicin er også en dårlig idé at indtage før sengetid.

Du kan kontakte Søvnlab.dk for at få mere at vide om behandling af søvnapnø.
Søvnlab
Vester Voldgade 86
1552 København V
78 77 16 45